Close

LOGO?

a) Nemám logo. K čemu logo?
b) Mám logo, ale zastaralé a špatně fungující…
c) Nemám logo, ale uvažuji o něm!

 

Logotyp – hovorově logo je základní kámen každé vizuální identity, ať už firemní či produktové. V dnešní době naprosto nezbytná součást prezentace čehokoliv. Bez nadsázky lze říci, že kdo nemá své logo, jakoby nebyl. Logo dnes mají nejen firmy či výrobky, ale také země, města, komunity, sportovní kluby či kulturní akce jakékoliv velikosti…

Je logo něco nového?

Není. Loga či různá označení existují téměř 5 tisíc let. Některé, například značky na keramice, existují od starověku dodnes. Jiné, jako jsou heraldické značky, jsou přítomny v každém městě a dnes jsou často volně parafrázovány do modernější podoby, jako je tomu například u automobilových značek Porsche, SAAB či Alfa Romeo, či měst, jako jsou např. Pardubice.

Jak se pozná kvalitní logo?

Je čitelné (ve většině případů), originální a tím snadno odlišitelné od ostatních – především od dalších subjektů působících ve stejném oboru podnikání. Snadno zapamatovatelné. A neuškodí mu trocha kreativního kouzla či vtipu (jako např. Apple – jablko vs. počítače)

Co je to Love mark?

Tak oblíbená značka, se si její logo někteří nalepí třeba na zadní dveře svého plechového miláčka nebo kupují oblečení jen od této konkrétní firmy.

a) Nemám logo. K čemu logo?

Logotyp totiž symbolizuje vaši značku (anglicky brand) v myslích lidí

Potřeba loga pro značku vzniká u zákazníků. Podvědomě vyžadují něco, co jim umožní pohodlně identifikovat, odlišit a zapamatovat si firmu, výrobek či službu. Logo neboli vizuální ztvárnění příhodného názvu je velmi cenným aktivem každé významné společnosti, zaměřené na prodej „přidané hodnoty“ na svém zboží , službách nebo myšlenkách.

Jistě. Existují případy, kdy se zboží či služba prodává „sama“, bez jakéhokoliv názvu, logotypu a klasického marketingu. Jsou to ale výjimky potvrzující pravidlo. (A pravděpodobně jen do doby, než další konkurenti získají potřebné know-how či technologii a dokážou tak přijít s lepší cenou a zároveň získat důvěru zákazníků.)

Značka je však mnohem širší pojem utvářený na úrovni pocitů, představ či asociací v mysli spotřebitelů, vznikající postupnou souhrou veškeré vnější komunikace subjektu. Spoluvytváří ji tedy například reklamní spoty, inzerce, billboardy a jakékoliv další tiskoviny, webové stránky, sociální média, přítomnost na veletrzích či sportovních / kulturních akcích (loga na mantinelech, golfových hřištích atd.), chování společnosti vůči konkurenci, k zákazníkům, public relations…

Jen pro příklad: tržní kapitalizace Apple je více než 500 miliard dolarů, ale hodnota značky samotné se odhaduje na zhruba 184 miliard dolarů! To je suma, která by teoreticky zůstala v obchodní rovině, pokud by zmizely firmě budovy, sklady, zaměstnanci, zkrátka vše hmotné. Dá se říci, že by tolik zaplatil zájemce o koupi tohoto loga (a tudíž výsledků letité marketingové práce schované za touto značkou).

b) Mám logo, ale zastaralé a špatně fungující…

Máte logo, které je na jakékoliv reklamně špatně viditelné, na propisku se nedá vytisknout protože se slije v jeden flek, vaše logo mezi logy dalších sponzorů jaksi zanikne a není tedy smysluplné jej používat? Pak je nejvyšší čas nechat vytvořit nové logo!

Nebo vaše logo existuje už velmi dlouho a kdysi fungovalo v kontextu doby dobře, ale dnes uvažujete o jeho aktualizaci, také je to možné. Vždy se snažíme zodpovědně posoudit, zda staré logo stojí za to redesignovat a pokud má jisté kvality, s respektem k tomu co je dobré, citlivě zachováme a doladíme např. jen čitelnost, barevnost či nějaký chybný detail.

c) Nemám logo, ale uvažuji o něm!

Často se setkáváme s amatérsky vytvořenými logotypy, které navrhl někdo, kdo o jejich tvorbě neví nic víc, než že je to nápis jména firmy a případně nějaký obrázek k tomu. Proto potkáváme desítky, ne-li stovky téměř stejných střech a stříšek u pokrývačských firem, desítky na chlup podobných bagrů u stavebních firem a tak lze pokračovat téměř všemi obory lidské činnosti.

Proč ale, safra, nemá například Nike v logu tenisku či teplákovou soupravu? Proč Continental nemá v logu pneumatiku i se vzorkem, ať je to každému, hrome, jasné? A Michelin tam dokonce má panáčka, který na nás mává…

Jakmile se chci stát nezaměnitelným, logicky nemůžu mít stejnou banalitu v logu, jako má dalších 99 firem v kraji. Proto se ti lepší grafici po celém světě snaží tvořit grafické symboly, které nějakým tvůrčím způsobem odrážejí zaměření firmy, nebo vyjadřují její energetický náboj, kreativitu či stabilitu, podle toho, co je základní esencí subjektu či produktu.

 

Proč chtít navrhnout či faceliftovat logo od nás?

Během dvaceti let práce pro přímé zákazníky, nebo pro menší lokální a velké nadnárodní reklamní společnosti jsem vytvořil desítky logotypů. Pokud se Vám ukázky naší práce zamlouvají, viz níže, neváhejte nás oslovit a nezávazně se s námi setkat u dobré kávy!

Robert Sýkora
art director

 

 

Design logotypu AM-PODLAHY Design logotypu ENERGY LIMITTYDesign logotypu EFFECTIVE GROUPDesign logotypu FLAT STORE Design logotypu FaM makléřiDesign logotypu SG VET VlčoviceDesign logotypu PERSEFONA Praha Design logotypu GiftZone.cz - PrahaDesign logotypu ADDOS OstravaNávrh logotypu ELDAT - OstravaDesign logotypu NET CLEAN PrahaDesign logotypu AVE HAvířov, pro Art-iklDesign logotypu ALCYON - PrahaDesign logotypu Cukrárna Snídejte Šampaňské Praha